יום שישי, 20 במרץ 2015

אוסטרליה ניו זילנד - טיפים לטיול

אחרי מעל חצי שנת טיול באוסטרליה וניו זילנד, כמה עצות על מה שלמדנו בדרך, דברים אחרים בהם השתמשנו לכל אורכה ומספר תובנות שגילינו בדרך הקשה ואנחנו יכולים לקצר לכם אותה..
תכנון טיול

אחד הדברים החשובים ביותר בתכנון הוא מזג האוויר. ניתן להסתכל באתרי מזג אוויר עולמיים בממוצעים שנתיים ולשים לב לטמפרטורות, ללחות ולגשם. אוסטרליה וניו זילנד הן בלתי צפויות מבחינת מזג האוויר שלהן, אבל להגיע לאזור לא בעונה יכול להרוס את הטיול. למשל בעונה גשומה או באזור עם 90 אחוזי לחות וחום איימים שאי אפשר להוציא את הראש מחוץ למזגן. בכל אופן רצוי להיות גמישים ומוכנים לכל מזג אוויר, כי גם בקיץ יש רוחות וגשם ולהפך. באופן כללי אוסטרליה היא יבשת ענקית ואפשר לטייל בה כל השנה, צריך לברר באיזה אזורים כדאי כשאתם מגיעים. העונה בניו זילנד היא בין החודשים נובמבר לאפריל, בקצוות קר יותר, בעונת השיא עמוס יותר.

כשאתם יודעים את הכיוון, פיתחו מפות או ספרי מטיילים (לונגלי פלנט וחבריו) ובנו מסלול משוער, כללי כזה. מה הייתם רוצים לעשות, על מה אתם לא מוכנים לוותר, מה אתם אוהבים, באיזה כיוון של היבשת, מרחקים, זמנים וכו. כמובן שמדובר בתוכנית בלבד, ויש לשמור על גמישות לפי מה שתמצאו כשתגיעו לשטח.

אם אתם מתכוונים לערוך טרייקים בניו זילנד, יש אתרים פופולאריים רבים שצריך להרשם אליהם הרבה לפני, וכשאני אומרת לפני, מדובר בחצי שנה מראש, ברישום שאם לא נכנסים אליו מספיק מהר מרגע שהוא נפתח, דחו את התוכניות שלכם לשנה הבאה.

נושא נוסף שיש לשים לב אליו הוא חופשות בית הספר, שבמקרה של אוסטרליה וניו זילנד הן ארוכות. מה שזה אומר - עונות שיא ועומס על אזורי הטיולים, כמו חול המועד אצלנו. זה לא אמור לשנות, אבל צריך לקחת בחשבון שאולי תצטרכו להזמין מראש מקומות לינה, שהמחירים יהיו יותר יקרים וכו’.

הזמנה של טיסות ותכנון מראש, תמיד יוזילו עלויות. אמנם לפעמים זה מקבע, אבל יש בכך איזו קריאת כיוון והצהרה שמוליכה את מושכות הטיול. דאגו שאת הכטיסים שלכם אפשר יהיה לשנות בעלויות זניחות.

סגנון טיול

שמענו על אנשים ששרצו בחופים, על כאלה שחרשו את כל היבשת ועל אחרים שבילו רק באטרקציות. מאוד תלוי באופי שלכם. אוסטרליה וניו זילנד מציעות מגוון רב של אפשרויות. האזורים של החופים מפנקים ומזמינים רביצה. האזורים של פנים המדינה ירוקים ושקטים יותר. בשתי המדינות יש המון מים, מתוקים ומלוחים, זורמים ועומדים. אפשר להתרחץ, לדוג, לחתור או לגלוש. יש עיירות מקסימות וכפרים מתוקים. יש תרבויות וגם אטרקציות, אחרי שתכירו מעט את המדינה תחליטו לאן הרוח שלכם נושבת.

לקנות או לשכור

השאלה המרכזית היא הזמן. אם באתם לטייל לזמן קצר, כלומר פחות משלושה חודשים, כדאי לשכור. חישבו גם אם יש לכם עניין להתעסק עם הקניה והמכירה שמצריכים זמן ואנרגייה משלהם. היתרונות של שכירות - ראש קטן, יש למי לפנות כשנתקלים בבעיות. החסרונות - תיחום זמנים מדוייק, מחיר גבוה מאוד. היתרונות של קנייה - בחירת רכב לפי טעמכם, קל מאוד להעביר רכבים על שם מישהו אחר בניו זילנד ובאוסטרליה, כלומר פרוצדורה מוכרת לבירוקטיה והיא פשוטה. התנסות מעניינת, התערות באוכלוסייה המקומית (קניה, מכירה, מוסכניקים), חיסכון משמעותי בכסף, גמישות בזמנים. החסרונות - באסה מתיקונים, עיכובים בדרך וכו’. רצוי תמיד לעשות ביטוח דרכים (גרר וכמובן צד ג’).

דגשים לקניה ולמכירה

לחפש באתרי יד שניה מקומיים את העלויות המשוערות של הרכב שאתם מעוניינים בו, למשל GAMTREE באוסטרליה, לבדוק את האוטו במוסך שלכם, להתמקח, לבדוק שאתם קונים ממישהו שהשקיע ברכב - אפשר לבדוק טיפולים אחרונים, החלפות ותיקונים.

במכירה אפשר להתחיל להתעסק הרבה לפני המועד - פרסום בפסייבוק ובעוד ערוצי אינטרנט (למטייל ופורומים נוספים של מטיילים) על כך שהרכב יתפנה בסביבות התאריך הזה והזה במקום הזה והזה. רצוי למכור בעיר מרכזית שיוצאים ממנה הרבה מטיילים (עיר בירה או כזו עם שדה תעופה גדול). להתחשב בעונת התיירות. להגיע למקום בו אתם רוצים למכור את הרכב עשרה ימים מראש, לטייל בסביבה ובמקביל לעסוק במכירה - לתלות מודעות בריכוזי מטיילים כגון אכסניות ומסעדות פופולאריות. ביומיים האחרונים אם לא הולך, אפשר למכור לדילר או למגרש מכוניות, כנראה שתפסידו כסף, אבל לא נורא, נהנתם, לרכב יש את הפחת שלו ואפשר לקרוא לזה “דמי שימוש”.

סוגים ואפשרויות לקנייה.

באוסטרליה יש המון אופציות. מוטורהומים חדישים שעולים ים כסף (סביבות 100 אלף דולר), רכבים שהופכים את עצמם לאוהל, אוהלים שנצמדים לרכב ועוד כל מיני רעיונות משונים ומעניינים. אפשר לקנות רכב ואז נגרר בצורת אוהל משוכלל, או קרוואן נגרר. אפשר להוסיף לכל רכב שתקנו את השלמות הקמפינג הרצויות - אוהל, מטבח, בלוני גז, שירותים. אוסטרליה ערוכה לקמפינג כמו שמעולם לא דמיינתם. ניו זילנד פחות ערוכה לכך, יש בה בעיקר מכוניות או מוטורהומים.

רכב ונגרר

יתרון גדול הוא להניח את הבית, לנתק אותו ואז לנסוע עם הרכב למקומות. לנו סגנון הטיול הזה התאים באוסטרליה כי ככה שהינו במקומות כמה ימים והכרנו אותם לעומק, אני יכולתי לנהוג (עם הקרוואן הנגרר או על המוטורהום רק האיש נהג), הלכנו לסידורים רק עם האוטו ומידי פעם התפצלנו - מישהו נשאר עם הילדים בקרוואן והשני נסע. מוטורהום הוא מפנק בכך שיש בו את כל מה שצריך על מנת להסתדר באופן עצמאי בשטח, כולל מקלחות חמות. אפשר להתקדם עם הנסיעה ולאורך הדרך, לעצור בספונטניות על גדות נהרות, שפת אגמים או מעלה הרים. בניו זילנד היינו עם מוטורהום וזה היה מעולה, כי זו מדינה קטנה והתקדמנו לאיטנו.

השכרה

רצוי להזמין מראש (אפילו חצי שנה, ככל שמתקרב זמן הטיול המחירים עולים, כמו בטיסות). משלמים על ההזמנה משהו כמו 250 דולר וזה מבטיח מחיר טוב יחסית (סמוך למועד זה יוצא כמעט כפול). חודש לפני ניתן לבטל את ההזמנה, ועד אז כבר תדעו מה קורה אתכם.

יש לעשות בדיקה מדוקדקת כשמקבלים את הקרוואן. כל המערכות (חימום, מים, חשמל), הציוד ושאר ירקות. כדאי להשאר לילה או שניים באזור בו ממוקמת החברה, למקרה שתיעוררו בעיות, לפנות בכל דבר ולו הקטן ביותר, להתריע ולהתעקש.

הביטוח, גם אם הוא “כולל הכל”, לא מכסה הכל כמובן. כל נזק שנגרם לפנים הקרוואן הוא עליכם, אם משהו קורה לגגון הנשלף אתם משלמים על זה ובמקרה של תאונה יש השתתפות עצמית. בקיצור האותיות הקטנות הן מחירים לא קטנים. מצד שני זה ביטוח שמשאיר אתכם שטים במובן זה שלא יהיו עוד הוצאות גדולות.

נהיגה

יש להתרגל נהיגה בצד שמאל. מיד כששוכרים א שקונים, עדיף לצאת מהעיר מהר כדי להתגלח על כבישים רחבים ונוחים עד להסתגלות. בתוך העיר, בפניות מרומזרות ימינה יש לתת זכות קדימה לרכבים שבאים ממול, גם אם יש לכם ירוק. עליות וירידות כדאי לעשות בהילוך ראשון או שני, גם כשמדובר ברכב אוטומטי, בעיקר כשהרכב כבד כגון מוטורהום או נגרר. לשים לב לסימונים בדרכים ולבדוק אם היעד מותאם לרכבים גדולים. יש הרבה עליות וירידות תלולות, במהלכן הכביש הופך לנתיב אחד, העיקולים חדים והדרך יכולה להיות מסוכנת.

עלויות

כשהרכב עצמאי (SELF CONTAINED) אפשר ללון בכל מקום בשטח וזה מוזיל את העלויות. יש מגוון אתרי לינה חופשיים בחינם ועד משוכללים שמציעים פינוקים כגון בוקר פנקייק, סרטים, בריכות ועוד ב 70 דולר. אם אתם לא זקוקים למים וחשמל תוכלו להסתדר בשטח באזורים מותרים (הכללים כתובים במפורש), ולהגיע רק מידי מספר ימים לאתרים עם מכונת כביסה. בכל מקרה לינה ב 30 דולר עם מים וחשמל היא הרבה יותר ממה שמוצע בארץ לקמפינג וזה יפה שהמדינה דואגת לכך שמטיילים יולכלו לשהות במקומות מסודרים ובטוחים בטבע בעלויות נמוכות. עלויות של דיזל בערך חצי מבנזין, זה יוצא משמעותי. רכב שגורר צורך יותר. רוב הרכבים להשכרה הם דיזל וזה חוסך כסף. עלויות נוספות - כביסה ומייבש, באוסטרליה בין 3-6 דולר לסיבוב, בניו זילנד 2-3 דולר לסיבוב. מחירי המצרכים דומים לישראל, כלומר יקרים. מחירי הפירות והירקות גבוהים לאין שיעור. השיא הוא קילו לימונים ב 39 דולר או פלפל אדום יחיד בשלוש דולר. בגדים וציוד מחנאות כדאי לקנות ברשתות הגדולות.

קשה לאמוד את העלויות, זה תלוי בכמה אנשים אתם, באיזה גילאים הילדים, כמה אתם אוכלים ואם מבשלים או אוכלים בחוץ, כמה אתם נוסעים, אם אתם עושים אטרקציות יקרות ועוד ועוד.

אוסטרליה וניו זילנד הן מדינות בטוחות ונוחיות ובכל זאת יש לשמור פה על הציוד שלכם, להחביא דרכונים ומזומנים במקומות מסתור או לשאת אותם עליכם. להיות מבוטחים על מה שהבאתם מהבית.

כדי לא להיסחב עם הרבה כסף עליכם, ועל מנת לא לשלם את פערי ההמרות של כרטיס אשראי הלא מקומי, גם באוסטרליה וגם בניו זילנד, אפשר ואף פשוט, לפתוח חשבון בנק. רצוי לעשות את זה עוד מהארץ כדי לקבל את כרטיס הויזה כשאתם מגיעים ושלא ישלחו לכם אותו ליעדים בדרך ואז תצטרכו לרדוף אחריו. הבנקים הכי זמינים הם ANZ BNZ WESTPAC. במקרה שמבקשים מכם כתובת, אפשר להעזר בחברים, במקום בו אתם שוהים או במשפחות מארחות מהיט ומחיבורים.

קפה בממוצע 4 דולר, ארוחת ג’אנק 10 דולר, ארוחה במסעדה 20 דולר.

משפחות מארחות

אחת מצורות הטיול הנפוצות בניו זילנד ובאוסטרליה, שהן מדינות יקרות ביחס למזרח או בדרום אמריקה, הן אירוח אצל משפחות של נוצרים אוהבי ישראל בעלות סימלית. שני ארגונים מרכזים את הפרטים של המשפחות - חיבורים, והיט. את שניהם אפשר למצוא ברשת. במקרה של היט בניו זילנד יש להרשם ולשלם 35 דולר. יש סוגים שונים של אירוח - בבתים או בחוות, באתר קרוואנים או תמורת עבודה, בכל מקרה יש לזכור שמדובר בקשר של אותם אנשים עם ישראל וככאלה אנחנו שגרירים שאמורים להשאיר רושם טוב וליצור קשר נעים.

אם אתם מגיעים למשפחות שמארחות הרבה ובמקומות מפתח (סידני, מלבורן, אוקלנד, רייסטצ’רץ’) בהם אנשים מתחילים ומסיימים את הטיול, יש משפחות שאוגרו את ציוד המטיילי הישראלים ומעבירות אותו הלאה. מדובר בספרי לונלי פלנט, ציידניות, ציוד מחנאות ועוד. מאוד יעיל ונחמד מצידם.

אוסטרליה וניו זילנד עם הילדים

שמחה גדולה. המון שבילים מסודרים לטיולים קצרים. גני שעשועים בכל מקום ואתר. ארגז צעצועים בכל בית קפה. רוב האטרקציות לילדים מתחת לגיל 5 בחינם, גם הפארקים בהם ישנים. בכל מקרה ילדים נכנסים במחירים מוזלים או שיש כרטיס משפחתי. הרבה מאוד אתרים של המדינה הם בחינם - מוזאונים, בתים מיוחדים, תערוכות וגלריות.

ימים חמים וקרים

אחת האופציות הנעימות ביותר להעביר ימים קרים וגשומים היא הספרייה העירונית. בדרך כלל יש בה חדר משחקים וגם אינטרנט חופשי. אופציה להעביר ימים חמים מאוד, במקרה שאתם לא ליד מים בטבע: בכל עייירה כמעט יש בריכה ציבורית בעלות אפסית אם לא בחינם.

שמש

הזמנים המסוכנים, עם קרינה גבוהה, הם מ 9 וחצי בבוקר עד 4 וחצי אחר הצהריים. השמש פה מאוד מאוד חזקה, ממש מרגישים את זה על העור. אלא אם מעונן, יש להימרח, או להתעטף בבגדים. בניו זילנד לא בעיה, כי גם כשחם, אפשר ללכת עם בגדם ארוכים דקים. שקיעה ב 9 בערב, כך שהיום ארוך ויש מספיק זמן להסתובב בחוץ בלי להתגונן מקרינה.

אוכל

אוסטרליה וניו זילנד מצטיינות בהרבה דברים, אוכל הוא לא אחד מהם. סלט לא מוגש כחלק מארוחה ברוב המקרים. המאכל הלאומי הוא פאי, כלומר סוג של בורקס, לרוב בשרי, שאצלנו מגישים בבריתות באזור תעשייה חולון. רוב מסעדות המזון המהיר מספקות צ’יפס שמנוני, המבורגרים ונאגטס. בערים הגדולות יש מגוון גדול יותר ובעיקר מסעדות מיובאות עם טעמים מהעולם, ואז ניתן למצוא אוכל טעים ובריא יותר - סושי, הודי, ויאטנמי, בכלל המזרח הולך פה חזק כי יש הרבה מהגרים משם.

אפליקציות

לכל דבר ועניין יש היום אפליקציה - מזג אוויר שמתעדכן על פי מקום, צלילי ציפורים אוסטרליות, מפות ודרכים ואתרי קמפינג. אנחנו השתמשנו בSYGIC - תוכנת ניווט שהיתרונות שלה הן שהיא אוף ליין, כלומר בניגוד לGOOGLE MAPS אין צורך להיות מחובר לאינטרנט כדי לנווט. כמו כן אפשר לחפש בו אטרקציות, כספומט וכל מה שצריך בדרך. כמו כל GPSהוא צופה את זמן ההגעה ומתריע על פניות בקול. WIKICAMP זו אפליקציה מעולה באוסטרליה למציאת אתרי קרוואנים ופינות חמד, אטרקציות וכל מה שזקוקים לו בדרך. היתרון הוא שהמידע מפורט ושיש חוות דעת של אנשים. האפליקציה עולה 3 דולר ויש 14 ימי ניסיון לפני שמחייבים אתכם לשלם. בניו זילנד היינו עם
CAMPING NZ

חיות

יש המן. אנחנו נמנענו מגני חיות, העדפנו לראות את החבר’ה בטבע. כשנחתנו באוסטרליה חלקנו את הפחד שלנו מהחיות בה, נחשים וקרציות ששמענו עליהן כל מיני דברים. אז צחקו עלינו ואמרו שלפחות באוסטרליה לא נופלים עליך טילים. צריך להיות עירניים ולשים לב לשילוט, במיוחד בחופים, יש המון מקומות אסורים לרחצה בשל מדוזות קטלניות ועוד. בניו זילנד אין חיות מסוכנות, רק זבובי חול שבא לך למות. אבל רק בחלק המערבי של האי הדרומי. עוברים את זה.

סיכום

אפשר לקרוא בהרחבה טסטים שכתבתי על התחלת הטיול, הקרוואןאוסטליה בכללי, קשיי ההסתגלות לטיול, שגרהמעברים, עבודה בחוות וופינג woofing , אמנות ופסטיבלים, התקעות עם האוטו, על המאורים (ילידי ניו זילנד), געגועים, הורים וילדים בטיול, ניו זילנד בכללי, על החיבור לטבע גם כאן ורגעים מרגשים בטיול.

זהו בעצם פוסט תודה שכזה, לכל משיאי העצות ששמענו מהם המלצות וכיוונים, חלקם לקחנו, דרך אחרים ידענו מה אנחנו לא רוצים. עוד עיצות קראנו בפורומים באינטרנט, עם אחרים דיברנו ועוד פגשנו בדרך והתייעצנו יחד. אז בעצם אני מעבירה את השמחה הזו הלאה, ומזמינה מי מכם שירצה עוד פרטים או לעומק, ליצור איתי קשר במייל או בטלפון.

טיול נעים

תגובה 1:

  1. גמנחנו השתמשנו בסיג'יק באירופה. עד שגילינו שגוגל מאפס עבדה עבורנו היטב גם אופליין. עם קצת תכנון מראש ואפילו מדובבת לעברית נשית (קראנו לה 'תמר').

    תהנו בהודו

    השבמחק