יום שני, 13 ביוני 2016

מתחת לחגורה - מידע על מין לנוער

למה יש מחזור? מתי אסור לרופא נשים לבדוק אותך?אילו אמצעי מניעה מגנים גם מפני מחלות מין? מה הקשר בין מין ולחץ חברתי? מתי יחסי מין אינם חוקיים? מהי אורגזמה ואיך בנות מאוננות?
אני כותבת את הפוסט הזה, כי הלוואי שמישהי היתה יושבת איתי הי אז, ומדברת איתי, במקום שאלמד את מה שצריך, בתנועה, תוך המון בלבול. את המידע אספתי עם קולגות, התראפיסטיות במקום עבודתי עם בני נוער. אלה ישבו בסדנאות נבוכים וסקרנים. שמענו מהם שבהפלה תינוק יוצא עם הקקי, שחבל שאין להם איברים כמו בסרטי הפורנו, שמספיק לקחת גלולה אחת כדי להגן על הגוף מהיריון.
נראה שבעידן הרשת כולם יודעים הכל. בפועל, המידע של בני נוער הוא חלקי ואף שגוי. מי שאמור לתווך להם את עודף הפרטים הוא אנחנו המבוגרים. הנה כמה תהיות, שאלות ורעיונות, לדיבור כן ופתוח על הנושא.

שינויים בגוף

בנים
שיער – בביצים ובפין, בבית השחי, על הפנים. פצעונים.
קרי לילה – שפיכה בלתי רצונית של רע בעיקר בעקבות חלומות אירוטיים


בנות  
שיערות ערווה, בית שחי ושיעור בכלל, התפתחות רקמת שומן באזורים שונים בגוף , הפרשות נרתיק, פצעונים.
לאישה שלושה פתחים: האחורי לצואה, האמצעי - נרתיק, הקדמי - שופכה (מתן שתן)

מחזור


פעם... האוהל האדום – בעבר, כשאנשים חיו בשבטים, כל הנשים בשבט היו מקבלות מחזור יחד (כמו שאומרים על חברות טובות שהן מתחילות לקבל מחזור יחד, מקרבה ואהבה). בתקופה זו הן היו פורשות לאוהל נפרד מהגברים, ומבלות יחד. כמו בית הקפה של היום – היו מחליפות מתכונים, משוחחות בניהן, מקשיבות אחת לשניה ונהנות. היו נותנים למחזור כבוד, והימים האלה היו משמעותיים לצבירת כוחות והטענה מחדש עבור השבט כולו.
בתרבות שלנו היום, לא עוצרים במחזור, אמנם יש בנות שביום הראשון לא הולכות לבית הספר, אך מאוחר יותר הן לומדות לתפקד בכל מצב ולשדר עסקים כרגיל.
מחזור מספר על מצב הגוף, וסת לא סדירה או כואבת, יכולה להעיד על מצבי רוח, עניינים רגשיים, תזונה בעייתית, (למשל אנורקסיות שאין להן וסת, כך הגוף משדר מצוקה ומעבר למצב הישרדות).
בכלל המחזור הנשי מספר לנו איך היה לנו החודש האחרון, שווה להקשיב לו.


מסלול המחזור הנשי : 3-7 ימי וסת, כמה ימים אחרי, הגוף עוזר לביצית להיקלט על ידי זרע – הפרשות מיימיות יותר, ירידת זוית צוואר הרחם. ואז ביוץ, שהוא הרגע בו יוצאת ביצית מהשחלה לכיוון הרחם שם היא מחכה לזרע. יכול להיות שכבר יש שם זרע שמחכה לה. אם לא, אחרי יומיים - ימי הפוריות - היא עוזבת. אחרי ימי הפוריות הגוף מתארגן לרוקן את ההכנה של הגוף לתינוק (רקמת הדם הלא היא שלייה עתידית). הוא מעלה את החום בחצי מעלה, צוואר הרחם חוזר למקומו וההפרשות מתייבשות.
אם יש ריח לא טוב בתקופה הזו,זה בגלל מפגש הדם עם האוויר.


ביקור אצל רופא נשים – אפשר ללכת לרופא נשים דרך קופת חולים, בחינם. אין צורך בהפניה, רק להביא כרטיס קופה ולקבוע תור מראש. אפשר ללכת לרופאה אישה או לרופא גבר, לפי בחירה. כדאי תמיד ללכת על פי המלצות לרופאים אדיבים וסבלניים. במקרה שהנערה בתולה לא עורכים בדיקה פנימית. בבדיקה פנימית (ואגינלית) – הנערה שוכבת ברגליים מפוסקות על כיסא מיוחד, הרופא/ה מכניס/ה שתי אצבעות לנרתיק ובודק/ת את האיברים הפנימיים (נרתיק, רחם וכו'). לעתים יש להכניס מכשור פנימה כדי לבדוק באופן מדויק יותר. רצוי שתתלווה לאישה מי שתרצה לבדיקה עצמה - אמא/חברה. על כל פעולה לא נעימה צריך להעיר ולהפסיק מיד.

בדיקת רופא אצל בנים - בדרך כלל בנים הולכים לרופא לבדיקת איברי המין אם יש בעיה כלשהי, כאב, עניין התפתחותי וכו'. אפשר לקבוע תור אצל רופא אדיב מקופת החולים ורצוי שמישהו יהיה נוכח בבדיקה עצמה - חבר/אבא. על כל פעולה לא נעימה צריך להעיר ולהפסיק מיד.
יחסי מין

רצוי שמין יבוא מאהבה בין גבר לאישה, שבאה לידי ביטוי באופן גופני. לעתים יחסי מין מתקיימים רק ממשיכה גופנית. במהלך היחסים הגבר מכניס את הפין שלו לתוך הפות של האישה. הפות ערוך לכך, מתוך הריגוש הוא מפריש הפרשות רטובות של הנאה ומרכך את המקום, זה לא כואב, יכול להיות אולי לא נעים בפעם הראשונה. כשנקרע קרום הבתולין- קרום עור דק שמגן על הנרתיק, ואז יכול לרדת מעט דם. אם הכאב ממשיך יש לפנות לרופא, לפעמים מדובר בפטרייה, לעתים במתח שהוא חלק מהריגוש. על בני הזוג להחליט יחד על הקצב, מתי ואיך. מלהוריד את החולצה ועד יחסי מין מלאים. רק מה שנעים ומרגישים מוכנים אליו.
במדינת ישראל יש חוק לגבי קיום יחסי מין כדי להגן על קטינים וקטינות. קיום יחסים עם נער/ה הצעירים מ"גיל ההסכמה" (מושג משפטי לאדם בוגר דיו כדי לתת הסכמה לקיום יחסי מין), יחשבו בעיני החוק כפליליים. כמו כן אסור לקיים יחסי מין בילדות או בנעורים עם אדם שמבוגר ממך ב 3 שנים.


אמצעי מניעה – נועדו להגן מהיריון וממחלות מין.
קונדום – גומי שהגבר שם בזקפה על הפין וחודר איתו לנרתיק האישה. כך שפיכת הזרע נשארת בתוך הגומי שמורידים בסוף היחסים. יש סיכוי לכך שהקונדום יקרע, וגם לפני השפיכה, זרע יכול לצאת, או במקרה של שפיכה מוקדמת (כשהגבר גומר בלי שליטה). זהו אמצעי מניעה של 99% והוא יכול למנוע מחלות מין שמועברות במגע נוזלים. החיסרון של הקונדום בתור אמצעי מניעה הוא חוסר הספונטנית, יש להפסיק את האקט ולעסוק בצד טכני, אפשר להתרגל וזה לא נורא.


גלולות – על מנת לקחת גלולות יש לקבל מרשם מרופא, בהתאמה אישית לנערה. יש המון סוגים. יש לפעול לפי ההוראות, לקחת גלולה כל יום בזמן קבוע לאורך כל החודש. אם שוכחים לקחת, ההגנה לא אפקטיבית. הגלולה גורמת להפרשת הורמנים שמפסיקות את המהלך ההורמונאלי הטבעי של הגוף. לכן כדאי מידי תקופה לערוך הפסקות יזומות ולקבל מחזור טבעי ורגיל. זו תרופה לכל דבר וככזו יש לה תופעות לוואי וצריך להיות עם יד על הדופק לגבי שינויים בגוף (השמנה, כתמים על הפנים) ובנפש (דיכאון, מצבי רוח וכו'). אם לוקחים באופן קבוע והגלולה מתאימה לגוף, ההגנה היא של 99%. גלולה לא מונעת הידבקות במחלות מין.


פוסטינור – גלולת היום שאחרי, למקרה חירום (אונס, קונדום שנקרע, שכיחת גלולה). מעל גיל 16 וחצי ניתן לקנות אותה בבית מרקחת בלי מרשם. ניתן לקחת תוך 72 שעות מזמן קיום יחסי המין כדי שהגוף ידחה את ההיריון למקרה שנוצר. אין להשתמש בה על בסיס קבוע כי היא יכולה לפגום במחזור הנשי ויש לה תופעות לוואי.


הפלה
הפלה היא הוצאת התוכן ההיריוני (עובר, שלייה, קרומים). הפלה טבעית היא מצב בו הגוף פולט את תוכן הרחם החוצה ב20 השבועות הראשונים להיריון. זוהי תופעה שכיחה (קיימת אצל נשים רבות, חלקן לא יודעות על כך אפילו) ומלווה בדרך כלל בדימום או כאב, אך לא בהכרח.
הפלה יזומה היא הפלה מלאכותית, שאישה המחליטה עליה בגלל שהיא לא מעוניינת להביא את הילד לעולם, או בגלל התפתחות לא תקינה של העובר, עד השבוע ה 24 של ההיריון.
כאשר נכנסים להיריון לא רצוי, יש לשתף עם מבוגר שסומכים עליו – הורה, מורה וכו'. את ההפלה יש לבצע במוסד מאושר על ידי משרד הבריאות. ועדת ההפלות מאשרת הפלה בתשלום סימלי ובדיסקרטיות.
"דלת פתוחה" – ארגון שעוזר להגיע לרופא נשים לעשות הפלה באופן מסודר.
להפלה יש היבטים גופניים ונפשיים רבים, לכן יש להיעזר בגורמים מקצועיים בעת ביצועה.


מחלות מין
יש מחלות מין קלות - הרפס, יבלות וכו', וקשות - שעלולות לגרום לעקרות או מוות כמו אידס. אם יש גרד, כאב או אדמומיות באזורי המין יש לפנות לרופא ולקבל טיפול. בחלק ממחלות המין אפשר לצמצם את סיכויי ההידבקות באמצעות קונדום. כשמקיימים יחסי מין עם מספר פרטנרים הסיכוי להידבקות עולה. אפשר לבקש מפרטנר קבוע לקיים בדיקה לשלילת אידס (בדיקת דם פשוטה). ככל שהיחסים יותר קרובים ואינטימיים ניתן להגיע לדבר על מחלות ולמצוא פתרונות.

אורגזמה - שיא ההנאה ממין. כאשר הגבר מגיע לסיפוק מיני, הוא פולט זרע -נוזל סמיך מלא בזרעים, שחודר לנרתיק האישה. שם, במקרה שהוא נפגש עם ביצית האישה, היא יכולה להיכנס להיריון. אורגזמה נשית היא שיא של הנאה ושחרור, שלא בא לידי ביטוי בפליטה של נוזל. אישה זקוקה ליותר זמן, חום ובטחון על מנת להנות ממין. כיוון שהאיבר הנשי הוא פנימי על נשים להכיר את הגוף ולסמוך על היחסים עם בן הזוג. אישה וגבר ברוב המקרים לא "גומרים" יחד. לכן כדאי להגיד אחד לשני מה אוהבים ומה רוצים, ולתת זמן וכבוד להנאה של כל אחד.

אוננות – סיפוק והנאה מינית עצמית. הסקרנות וההנאה מתחילים מגיל צעיר, זה נורמאלי, לא פוגם בגוף, מהנה ונעים. חלק מהתהליך ההורמונאלי. אוננות היא נגיעה עצמית באברי המין, כל אחד/ת מוצא/ת את המקום הנעים שלו/ה ואפשר לחקור על כך באופן אישי, בפרטיות.
מין בחברה


לחץ חברתי
שאלות למתבגרים/ות
מה הקצב הנכון? מתי אפשר להתחיל? – להתנשק, להתמזמז, לשכב.
למה בעצם להתחיל? כי החבר לוחץ? כי אתם רוצים? כי החברות אומרות?
אם את רוצה והחבר לא? אם הוא רוצה להתקדם ואת לא?
מה חשוב - שזה יהיה מאהבה? שזה יהיה בבית? שזה יהיה עם מישהו/י מנוסה?
איך תהיה הפעם הראשונה? אידיליה? נעים? כואב?מפחיד?  
מאיפה הידע שלך? מסירטי פורנו? מקומדיות רומנטיות? מחברות?
תספרו להורים? לפני? אחרי? בכלל לא?


מין קבוצתי
מין קבוצתי הוא אקט שמתבצע בין יותר משני פרטנרים. לעתים מדובר על מין מבחירה – שלישייה, או אורגיה (קבוצה של אנשים), ובמקרים אחרים מדובר במין בכפייה. למשל קבוצת בנים שכופים את יחסי מין על מישהי. במין קבוצתי אין אינטימיות ואין יחסים. זהו מין מסוכן. יש בו אלימות ופחד. הכפייה יכולה להיות לא רק פיסית, למשל מישהי מאוד חלשה שלוחצים עליה ובשביל תשומת לב או טובות אחרות, היא מסכימה. יכולה להיות פגיעה עמוקה גם במי שמושפע מחבריו ומצטרף לאקט בגלל היסחפות ובלי כוונה אמיתית, למשל קוראים לו "הומו" או צוחקים עליו, והוא נבהל ומצטרף. לעתים מין קבוצתי נעשה על מנת להפיץ אותו ברשת ולהשפיל. במקרה שלא מדובר על קטינים, מין קבוצתי יכול לגרום לפתיחת תיק במשטרה. במקרה של ידיעה על מין קבוצתי יש לדווח באופן מיידי ולפנות לעזרה. מעורבות במין קבוצתי בכפייה עלולה להביא לפתיחת תיק במשטרה.


פורנו
ז'אנר של סרטים בהם שחקנים ושחקניות מבצעים יחסי מין מול מצלמות. אנשים צורכים את הסרטים הללו בשל חוסר ביחסי מין זמינים ורצון בריגוש. מה שמביא לתעשייה המפוקפקת לשגשג ולגלגל הרבה כסף. כל זאת כשהשחקנים והשחקניות לעתים נפגעים ולא תמיד משתתפים בהסכמה.


מה שהכי חשוב לדעת, שפורנו הוא לא מין. כך לא נראים יחסי מין אמיתיים בין גבר לאישה. האיברים בפורנו עוברים שינויים (הגדלות למשל), בפורנו אין יחסים של אכפתיות, ברוב המקרים מדובר במין מזדמן.


אנשים שצורכים פורנו באופן תכוף מתקשים לקיים יחסי מין בפועל, לחוש אינטימיות חום ואהבה, ולהגיע לסיפוק. כי יחסי מין כפי שהם במציאות, כבר לא מרגשים אותם. ברחבי העולם היום יש מכורים למין שעוברים טיפול פרטני ובקבוצות, כמו התמכרות לאלכוהול או לסמים.

לסיכום

יחסי מין הם דבר מהנה ויפה, יש להגיע אליו בסבלנות, בסקרנות ובכבוד.
סבלנות - כי לעתים לוקח זמן לדעת מה עושים בדיוק
סקרנות - כדי לחקור ולבדוק מה טוב ונעים לנו ולאחר
כבוד - כלפי עצמנו וכלפי האדם איתו אנחנו באינטימיות גדולה.

לקיים יחסי מין זה לקחת אחריות על קשר ועל אינטימיות
לכן כדאי לנהוג באחריות.
ניתן להתייעת בכל עניין עם מבוגרים שנוח איתם בערוצים שונים
"דלת פתוחה"

3 תגובות:

  1. מעולה מיה. ממש מידע חשוב להפצה.
    לא פעם ראשונה שאני נהנת לקרוא אותך...
    שאפו!

    השבמחק
  2. כל הכבוד!
    אשמור לשעת הצורך.

    השבמחק
  3. בהחלט נותן כיוון. קצר וקולע.

    השבמחק