יום ראשון, 29 בספטמבר 2013

שאלות ותשובות לגבי טיפול בתינוקות

בעקבות הפוסט "תינוק ימים ראשונים", מצאתי את עצמי עונה לשאלות וחשבתי שאולי התשובות יעניינו הורים נוספים, לכן ליקטתי המלצות לגבי טלוויזיה, קרינה, הלבשה, בכי בנסיעות ובאמבטיה, ולקינוח - רשימת ציוד ידידותית ללידה. 

י' מהרהרת - מה דעתך על ערוץ הטלוויזיה לפעוטות?

לא מכירה את הערוץ, אבל חושבת שאפשר לחכות עם טלוויזיה, מהסיבה הפשוטה שכאשר תינוקות מתחילים לראות (כעבור מספר שבועות מרגע לידתם), כל דבר מרתק אותם, ולכן גם הגירוי הקל ביותר – החל מעלה נד ברוח וכלה בך מכינה ארוחת צהריים במטבח - יכול להוות לונה פארק שלם עבורם. אפשר לדחות את הגירויים המאסיביים (גם אם מדובר בערוץ לפעוטות, הוא עדין מאסיבי מבחינת הצבעים, הקולות), לשלב מאוחר יותר וגם אז, לשים לב לתכנים ולמינון. כנ"ל לגבי בתים שהטלוויזיה דולקת בהן כרקע כל הזמן, לא כדאי להניח את התינוק מולה, כדי לא ליצור גירויים מוגברים כל הזמן. אחת ההשלכות של מצב כזה יכולה להיות שהתינוק (ומאוחר יותר הילד והמבוגר) יהיה בחוסר שקט כמבקש כל הזמן הגברה של מינון הגירויים על מנת להתעניין במשהו. בכל זאת אפשר לשמור את הטלוויזיה לרגעים שאת צריכה מנוחה והתינוק או הבית ערניים ביותר...

נ' מתעניינת – הבזקי מצלמת הסמארטפון עושים משהו לתינוקות (אני שואלת כי חלמתי על זה בלילה משום מה)?

ראשית אני שמחה לשמוע שאת לוקחת חלומות ברצינות ומתייחסת לסימנים מהם. כפי שכתבתי, כדאי לנהוג בתינוק בעדינות, ולא להבזיק עליו כל רגע, כי גם הרעש המתכתי וגם הפלאש, הם לא טבעיים. מעבר לכך, כדאי לדעת שכל שימוש בסלולרי במיוחד ליד ראש התינוק (שעסוק באיחוי עצמותיו), או רשת אינטרנטית אלחוטית שבהרבה בתים היום מופעלת כל הזמן, מהווים קרינה מזיקה עבור תינוקות. אני מציעה שבחודשים הראשונים לחיי התינוק ה Wi-Fi ייסגר והפלאפון לא יהיה לידו בכלל. כמובן שהטענת פלאפון בחדר תינוק (ואפילו ליד מבוגרים) היא ממש מזיקה. עוד מידע מקצועי בנושא אפשר לקרוא כאן.

ט' מתייעצת – יש שני מצבים בהם אני לא מצליחה להרגיע את התינוקת שלי – בזמן נסיעה ובאמבטיה. מדובר במצבי SOS, אשמח לרעיונות מרגיעים...

שני המצבים האלה יכולים מאוד להפחיד תינוקת, הם זרים לעולם הרחם, לכן לא הייתי מותירה אותה בוכה לא בנסיעה ולא באמבטיה. כפי שכתבתי כבר, בימים - שבועות הראשונים, התינוק בונה את אמונו בעולם ויש להגיב לכל בכי שלו בהקדם האפשרי.

לגבי נסיעות – יש תינוקות שמאוד אוהבים, התנועה מרגיעה ומרדימה ואתם. יש תינוקות שלא. במקרה כזה כדאי להמעיט בנסיעות בהתחלה, וכשנוסעים, לעשות זאת בסבלנות, עם עצירות כל אימת שצריך (לא אשכח נסיעת פיזור של הילדים שאמורה לקחת עשר דקות והתארכה לשעה וחצי כשהילדים באוטו...). שימו לכם מוסיקה מרגיעה, אל תתחייבו על זמנים ועצרו לה מתי שהיא לא בנוח. אחרי שהיא נרגעת החזירו אותה למושב וחוזר חלילה. חשוב לעצור במקומות מסודרים – תחנת דלק, מפרץ, תחנת אוטובוס, ולא בשולי הכביש, גם מבחינת החוק וגם בטיחותית. כשעובר זמן (בגיל חודשיים-שלושה), אפשר לנסות להרגיע אותה על המושב עצמו, עם מוביילים, רעשנים, מוסיקה וכו'.

לגבי אמבטיה – צריך לבדוק את התנאים: טמפרטורה מתאימה (להרגיש ביד, לא רק על פי המדחום), אור רך, שקט יחסי. אפשר לטבול את רגלי התינוקת לפני הגוף כולו כדי שתרגיש למה היא נכנסת. לשיר או להשמיע קול מרגיע, להיות בקשר עין או/ו מגע כל הזמן. אם היא ממשיכה לבכות, להוציא אותה, כדי שלא תצרוב בזיכרונה את החוויה כלא נעימה וגם בפעם הבאה תגיב כך. למחרת לנסות שוב. לפעמים לוקח זמן להתרגל, אך בבוא העת האמבטיה יכולה להיות מקום מצוין לרגיעה ולהרפייה. תראו השראה כאן.

ההתחשבות בבכי אולי גוזלת זמן ולפעמים זה קשה, אבל היא מעניקה תינוק רגוע, ולזה אין מחיר.

נ' תוהה – נאמר לי שלתינוקות לוקח זמן לווסת את טמפרטורת גופם, אבל הבן שלי מזיע, איך להלביש נכון? אני מתבלבלת בין המזגן, לבית, לרכב, לחוץ...

(השאלה נשאלה לפני חודש, כשעוד היה קיץ של ממש, אבל אענה באופן עקרוני) מלבישים אותם כמו שאנחנו מתלבשים, רק ביתר תשומת לב. וויסות הטמפרטורה מתעדכן באופן שונה אצל כל תינוק. לכן צריך לראות איך הוא מגיב למזג האוויר ולפעול בהתאם. בקיץ אפשר להפעיל מזגן על 25 מעלות, ולהלביש קצר. בחוץ אפשר להשאיר אותו רק עם חיתול (כמו שאנחנו היינו מתים להסתובב באוגוסט...). אם הולכים לקניות או לקניון, שם המזגנים בקיץ מקפיאים, צריך להלביש אחרת (אפשר להסתובב עם שמיכה דקה). כשמחתלים או ביציאה מאמבטיה, יש להקפיד שלא יהיה קר. בתיק כדאי תמיד שיהיה בגד קצר וארוך להחלפה, ואם מתעטשים או לחילופין מזיעים, להלביש כראוי.

ו' צודקת – אנחנו לפני לידה ונשנקנו למראה המלצות חנויות התינוקות לגבי ציוד, אם לא קשה לך תוכלי להמליץ על רשימה בסיסית למה צריך בהתחלה עם תינוק?

טוב שאת חוקרת ולא הולכת עם המלצות החנויות, אני בעד להשתמש בכמה שיותר יד שניה, במיוחד לדברים שאורך חייהם קצר (בגדים בעיקר), אבל הנה רשימה מפורטת שהכנתי כתשובה לשאלתך:


התחלה

חיתולי טטרה – בד מרובע, אוורירי ועדין. מגיע בדרך כלל בחבילות של 3-5, רצוי שיהיו 15, לכביסות ועניינים. טוב כשמניחים עם הכתף להגנה מפליטות, למשטח החתלה, לרכב להגנה מהשמש ולכיסוי בהנקה.



כדור פסיו ומשאבה לניפוחו – לקפיצות בזמן גזים, להרדמה והרגעה. אותי שימש גם בלידה.



קיסמים ארוכים ואלכוהול - לניקוי חבל הטבור

בגדים NEWBORN חודשים 0-3 – להשיג מאנשים שסיימו עם השלב הזה. לא משנה אם מדובר בבן או בבת, אלה בגדים שרוב הזמן נמצאים בכביסה...

הנקה
כרית הנקה – יש המון סוגים, גדלים וצבעים. לנסות על פי נוחות.

כורסת הנקה – בליתי עליה ימים כלילות, רהיט לכל דבר ועניין, אפשר להשיג יד שניה.

חזיות הנקה –השקעה לטווח ארוך, רצוי לקנות טובות כדי שיהיה נוח שם למעלה.

שינה
לול - רצוי לקחת מחברים שסיימו את השלב הזה או מאתר אגורה. אפשר להוריד צלע ולהצמיד למיטה שלכם, חוסך קימות בלילה והתרוצצויות בין חדרים, לפחות בשלב הראשון.

מצעים – גדול סטנדרטי למיטת תינוק, כיף לקנות כי זו תחושה נעימה של חדש וישמש המון.

עריסה – לשינה ברחבי הבית בתקופה הראשונה, רצוי שתהיה קלה לניוד.

החתלה
מגבונים לחים – בא בחבילות של 4-5, רצוי כאלה שכתוב עליהם ללא בישום. בקיץ (שבארץ הוא חצי שנה) עדיף לשטוף את הטוסיק, זה גם נקי ובעיקר הרבה יותר נעים. במקרה של בנות – למרות שהקקי מגיע לשם, אף פעם לא ניגבתי עם מגבון בתוך הפות, רק לשטוף או עם נייר טואלט.

חיתולים - אנחנו משתמשים לפי הצורך והאפשרות, גם בחד פעמיים אקולוגיים, גם ברגילים (בעיקר ללילות), וגם ברב פעמיים (עליהם תוכלו לקרוא כאן).

משחת קלנדולה – ליובש, פצעים, עקיצות או כל גירוי בעור התינוק. ממליצה על קלנדולה טהורה (כלומר את תמצית הצמח עצמו בלי תוספות, יש למשחה מרקם של שמן שהתמצק).

שידת החתלה – שידת מגרות שמתחתיה שמים את כל ציוד התינוק. נוצרה כדי להתחשב בגב ההורים. שוב – מחברים, מיד שניה או מאגורה.

משטח החתלה – מן פלסטיק כזה ששמים על השידה ועליו מחתלים, גם לשם רכות בגב התינוק וגם כדי שפיפי וקקי לא ילכלכו את השידה.

אמבטיה
מגבת – כזו שיש לה רצועת הידוק לצוואר ההורה, כך יש יד פנויה ואפשר להחזיק את התינוק בשתי ידיים.

אמבטיה – כזו העומדת על רגליים, בגובה שלכם כדי לא להרוס את הגב, עם מד טמפרטורה (רוחצים בטמפ' גוף, 35-37 מעלות ככה) ועם צינור ניקוז שיוצא לאמבטיה.

כיסא אמבטיה – עליו מניחים את התינוק וכך הידיים נשארות פנויות.

שמן לרחיצת תינוקות - עדין ומלא לחות לעור התינוק. מידי פעם לעשות מקלחת בלי, כדי לעודד את הלחות הטבעית של הגוף להגיד את שלה.

חוץ
סלקל לרכב – רצוי לקנות, לדעתי זהו המוצר היחיד שכדאי להשקיע בו. יש תקן בטיחותי עם פג תוקף וזה במחשבה גם על הילדים הבאים...

עגלה – הקריטריון שהיה הכי חשוב לי הוא המשקל, כי אני זו שמרימה אותה ומורידה אותה המון ל/מהאוטו. יש עגלות עם פירוטכניקה מטורפת, מאובזרות בשלמות ושוקלות 15 קילו. העדפתי פשוטה בלי הרבה פונקציות, אבל עם גלגלי פלסטיק (לא כאלה שיכולים להתפנצ'ר), שני מצבים (אמבטיה לחודשים הראשונים וטיולון לאחרי) יציבה, ששוקלת 7 קילו.

מנשא – ממליצה על שלושה בהם השתמשתי - מנשא בד ארוך, בעיקר לחודשים הראשונים, לערסול בבית ובחוץ, כשהתינוק עוד לא מחזיק את הראש. Fantazoo שהוא מנשא גב נוח ופשוט, וגם בייבי ביורן – מנשא קדמי פרקטי.

תיק – רצוי לקנות עם רצועות כתפיים וגם כזה שאפשר להדק על עגלה, עם הרבה כיסים!


היה קשה, אבל עברנו את זה (לא להכין את הרשימה, ההתחלה עם תינוקות J)

2 תגובות:

  1. מעניין.
    לנו היום אין טלוויזיה ואנחנו לפעמים מרגישים מאותגרים חברתית כי אנחנו לא יודעים מה היה ומי היה (והאמת - ממש לא אכפת לנו...). אני מתאר לעצמי שעבור ילדים זה קשה יותר להימנע מלהיות מעודכן ולא להיות חלק משיחה קולחת וחסרת כל תוכן על תוכנית האתמול. אני זוכר בתיכון, כל יום רביעי בבוקר איך היינו מריצים צחוקים ומדקלמים בבית הספר את מונולוג הפתיחה של "לילה גוב"...

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק